tisdag 5 februari 2013

Mina 5-i-topp-filmer vid årets Göteborg International Film Festival


Kön inför Purge (Utrensning) utanför ett slutsålt Draken i måndags


Ännu en filmfestival är slut. Jag känner mig fortfarande vimmelkantig efter denna berg-och-dalbana av intryck och känslor. Tjugotvå spelfilmer och dokumentärer hade jag valt ut bland hundratals filmer från ett drygt 80-tal länder. Just att få uppleva film från länder man aldrig ser något ifrån i vanliga fall, som aldrig kommer upp på biorepertoaren - det är det finaste med denna "folkfest" som jag besökt ända sedan 1979 då det hela startade. Och folkfest är det! Under de elva dagarna som festivalen pågår verkar hela Göteborg gå på bio. Man träffar andra cineaster under och mellan visningarna, berättar om varandras filmer över en öl på puben efteråt.


När jag gått igenom mina filmer så här efteråt har jag upptäckt att en majoritet av dem är europeiska. Jag kan inte förklara varför, eftersom jag tidigare år alltid haft med filmer från alla kontinenter. Jag får skylla på tablån och mitt arbetsschema. De första sju dagarna arbetade jag heltid och kunde bara se en eller två filmer på kvällstid efter jobbet. Nästa år kanske man ska ta semester?

Innan filmen börjar visas alltid en vignette. Nedan årets som jag nu sett 22 gånger: 









Här är mina TOP-5 filmer i år: 

Om du klickar på filmens titel kan du se trailer, min recension m.m.

1. Jakten, Danmark
Regi: Thomas Vinterberg
med Mads Mikkelsen och Alexandra Rapaport


2. Kapringen, Danmark
Regi: Tobias Lindholm
med Johan Philip Asbæk och Søren Malling


3. Purge (Utrensning), Finland
Regi: Antti Jokinen
med Laura Birn och Peter Franzén


Regi: Kathryn Bigelow
med Jessica Chastain och Fares Fares


5. Cloclo (My Way), Frankrike
Regi: Florent-Emilio Siri
med Jérémie Renier




Bästa dokumentär: Los Increibles, Spanien
Regi: David Valero





Fler inlägg från årets filmfestival hittar du om du klickar på etiketten GIFF2013 nedan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar