måndag 11 juni 2012

Våga vägra åldersnoja


Mölndals stadsmuseum





Månadens krönika publicerat i Mölndals-Posten 2012-05-30



Våga vägra åldersnoja

"När man är ung gör man saker, och när man blir gammal så blir man slöare" - Pojke, 8år. 


Häromdan lekte jag turist i min egen stad och besökte Mölndals stadsmuseum som byggt en liten, men ack så trevlig utställning som kallas "Åldersnoja". Ovanstående bevingade ord från en åttaåring har etsat sig fast i mitt minne, och det är väl det som är meningen med utställningen - att reflektera kring åldrandet. 


Något av det första jag reagerade på efter jag hade flyttat till Sverige var att alla i Sverige har ett personnummer. Jag fick vänta i flera veckor , och det var först när jag fått mitt nummer som jag kände att jag var någon i mitt nya hemland. Kan det vara så att personnumret är orsaken till att vi är så åldersfixerade i Sverige? 


Lars Trägårdh är professor i historia och har precis flyttat hem efter att ha bott i USA i 40 år. Han säger i en intervju i Svenska Dagbladet: "När du söker ett jobb i USA är din ålder helt skyddad. Skulle en arbetsgivare ställa en fråga om din ålder är det en grund för stämning. I Sverige är i alla lägen personnummerfrågan den första fråga du får."


Ungdomsarbetslösheten är just nu på allas läppar. 25 % räknas som arbetslösa, men i den siffran ingår även de som studerar och söker ett extrajobb under studierna. Efter utbildningen är dessa unga människor mycket eftertraktade på arbetsmarknaden och har goda chanser att som nyutexaminerad få ett jobb. Blir man arbetslös i 50-årsåldern däremot verkar det vara helt kört. Man förutsätts vara slö och trögtänkt, erfarenhet verkar inte räknas. 


En pigg och alert hundraåring fick en gång frågan om hon hade ett tips för hur man ska bära sig åt för att bli så gammal. Hennes svar var: "Umgås med människor som är yngre än dig själv. I pensionärsföreningar sitter alla och pratar om sin ålder och sina krämpor."


Själv fyller jag 53 idag och tänker fortsätta att springa på rockkonserter och festivaler många år till. Jag umgås såväl med jämnåriga, äldre som 30-åringar. Det ideala umgänget för mig är när erfarenhet och nya friska idéer blandas, såväl på arbetet som på fritiden. 


Fler och fler äldre använder sig av internet och sociala medier, På så vis håller de kontakten med barn och barnbarn som bor på annan ort. På Facebook finns sidan "Våga vägra åldersnoja". Följarna bidrar med historier och citat ur sina egna liv, och gruppen beskriver sig själv såhär: Här möts vi som anser att alla människor har lika värde oavsett ålder!


Till sist: Besök gärna utställningen på Mölndals museum. Där kan du aktivt bidra med dina tankar om åldrandet. Och glöm för all del inte att hälsa på Humle och Dumle i skafferiet!














Fler krönikor från Mölndals-Posten hittar du här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar