söndag 6 maj 2012

Söndagsutflykt till Aarhus - vid regnbågens slut




Från och med idag kommer jag under rubriken Söndagsutflykter presentera små reseutflykter till städer jag besökt och sådana jag skulle vilja besöka. Första turen går till Danmarks näst största stad, Aarhus vid Jyllands östkust.


Danmark är ett av mina favoritländer. Ända sedan barnsben har jag vistats i landet flera gånger om året. Det finns knappast någon dansk stad eller ö där jag inte har varit. Under mina tonår i Lübeck läste jag danska som andra språk. 

Det kan man göra om man bor i norra Schleswig-Holstein, eftersom delstaten är officiellt tvåspråkig. Det danska partiet SSW är till exempel alltid garanterad platser i parlamentet i Kiel, även om deras röstetal skulle understiga 5%-spärren. Det finns danska dagstidningar, och jag lyssnade ofta på dansk radio. 

Danska språket är ett naturligt inslag i Lübecks gatuliv. Många danskar åker dit på lillsemester och passar på att handla billigt. 



Seute Deern i Bremerhaven


Under några somrar åkte jag med barken Seute Deern, och var en del av besättningen. Seute Deern  är plattyska och betyder "söt flicka". De fyra veckor långa segelturerna utgick från Kiel. 





Så här såg jag ut då, det var under min pipperiod.






Vi seglade till Bornholm och  lade till i de flesta danska hamnarna, bland annat Aarhus, som är målet för dagens söndagsutflykt. Det var underbara sommarlov, med både fint väder men också stormar! 

Numera ligger båten som museum i Bremerhaven. De har en jättefin restaurang ombord, så är Du i närheten av Bremerhaven någon gång, rekommenderar jag ett besök där. 


För övrigt gör Ostindiefararen Götheborg anhalt i Bremerhaven i sommar:


Den 25 juli ankommer Ostindiefararen Götheborg till Bremerhaven och Festival Week 2012. En sprudlande båtfestival med aktiviteter till sjöss såväl som på land.

Bremerhaven står idag för en stor del av Tysklands maritima arv, både i egenskap av varvsort och som internationell hamnstad. 



Staden är även känd för dess maritima museer, forskningsinstitut och kulturinrättningar. 


(Se där, ett restips för sommaren?)



Seute Deern i Bremerhaven




Men nu iväg till Aarhus som grundades av vikingarna år 770. En av stadens stora sevärdheter är ARoS, Aarhus konstmuseum.  

Konstmuseet är byggt i kubistisk stil, och är inspirerat av Dantes Den gudomliga komedin. Källaren är helvetet och takrummet, som färdigställdes först 2008 av Olafur Eliasson, är himlen.

Nedan ett resereportage på engelska om Aarhus - God fornøjelse!







Jag är mycket fascinerad av installations- och ljuskonstnären Olafur Eliasson. Han är ett av de riktigt stora namnen inom nordisk samtidskonst idag. Eliassons eget konstnärskap sysselsätter en handfull anställda och har en omsättning som ett mindre företag.

Hans arbetsplats i Berlin ser mer ut som en hybrid mellan kontor och laboratorium än den vanliga konstnärsateljén. 

Nedan ett kortare reportage om denne fantastiske konstnär, där vi också få återse hans regnbågsskapelse vid konstmuseet i Aarhus.







Källor och länkar utöver de som är inbäddade i texten:









Fler inlägg om Söndagsutflykter eller Danmark hittar du om du klickar på dom blåa länkarna nedan: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar