måndag 19 mars 2012

Tyskland är fantastiskt!

Joachim Gauck, Tysklands nye president

Det har snart gått 35 år sedan jag lämnade mitt gamla hemland och flyttade till Sverige. Jag har alltid haft en slags hatkärlek till Tyskland, ett land som orsakat mänskligheten så mycket lidande. 
Det gick till och med så långt att jag under många år rent utav förnekade att jag var tyskfödd. Jag var så evinnerligt trött på att alltid sitta på de anklagades bänk och stå till svars för något jag inte kände mig ansvarig för. 
Eftersom jag inte har någon tysk brytning, lyckades jag ofta med det, ty nämnde jag någon gång att jag växt upp i Tyskland, kom alltid frågor om krig och förintelse som ett brev på posten. 
Det är först på senare år, närmare bestämt sedan murens och kommunismens fall, som jag kunnat förlika mig med Tyskland. Avgörande för mig var fotbolls-VM 2006, då jag under en månad med interrailkort reste genom landet. Då kunde jag för första gången resa till de östra delarna, utan att först ha tvingats söka  tillstånd, och med STASI-folk i hälarna som övervakade allt man gjorde. 
Tyska flaggor hängde överallt, bilarna körde omkring med svart-röd-gyllene vimplar, och för första gången upptäckte jag, att det bara handlade om glädje. Borta var de nationalistiska undertonerna, borta var vi-är-bäst-mentaliteten som jag så ofta upplevde i det gamla Tyskland.

Jag kände mig faktiskt lite stolt över, att mitt gamla hemland lyckats skapa en demokrati som aldrig tidigare skådats på tysk mark,


Igår valdes Tysklands nya president för nästa femårsperiod, och för första gången i förbundsrepublikens historia blev det en president utan bindningar till något politiskt parti. 
Joachim Gauck är evangelisk pastor, uppvuxen i DDR och tillhörde där medborgarrättsrörelsen som kämpade mot kommunismens förtryck. Partiets långa armar lyckades aldrig nå in till kyrkorna, som fungerade som fristad för landets oppositionella.  
I Tyskland väljs inte presidenten av folket, som i de flesta andra länder,  utan av de 620 ledamöterna i parlamentets underhus, förbundsdagen, och de lika många ledamöterna från Tysklands 16 delstater. 
Joachim Gauck efterträder kristdemokraten Christian Wulff, som tvingades avgå som president för en månad sedan efter anklagelser om maktmissbruk.
Det var endast f d kommmunisterna, DIE LINKE, som röstade emot Gauck, men över 100 ledamöter avstod från att rösta. Här går meningarna isär, men många tror att det rör sig om försmådda katoliker från bayerska CSU. (Omröstningen är hemlig). 
Tvärtemot Sverige har det fortfarande betydelse om du är protestant eller katolik i Tyskland. Förr på 70- och 80-talet var det så, att var du inte medlem i katolska kyrkan, hade du ingen chans att få ett statligt eller kommunalt jobb i Bayern eller någon av de andra katolska delstaterna söder om Rhen. 
Detta har dock luckrats upp, och därför är det unikt att Tyskland idag har en protestant såväl som president som förbundskansler - där kanslern dessutom är kvinna och prästdotter från ex-DDR - fysikprofessor och talar flytande ryska. 
(Ryska var första andraspråket i Östtyskland, före engelska).

Förbundskansler Angela Merkel looking at things




Förbundskansler Angela Merkel looking at things




Förbundskansler Angela Merkel looking at things





Lägg därtill Tysklands öppet homosexuelle utrikesminister Guido Westerwelle, som härom veckan fick Vitrysslands diktator Lukaschenko att utropa: 
Jag är hellre diktator än homosexuell
Tysklands utrikesminister Guido Westerwelle (t.v.) med maken Michael Mronz


 Visst är Tyskland fantastisk? 


Varför inte rösta fram Tysklands låt i Eurovision Song Contest i Baku den 26 maj? 
Roman Lob vann den "Idol"-liknande tävlingen "Unser Star für Baku". 
- nå, inte så mycket tyskt i de bidraget: text och musik av Jamie Cullum.






Läs även Berlin, Berlin!

Läs även vad Björn Sandmark skriver om valet av 
Joachim Gauck på sin blogg.  

Läs även vad Lena Breitner skriver om Joachim Gauck 
på sin blogg Tankar om IB 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar