torsdag 12 januari 2012

Draken har landat, festivalprogrammet är här

Biograf Draken, Göteborg


Göteborg International Film Festival närmar sig med stormsteg. Igår släpptes programmet på nätet och jag har som traditionen bjuder, ägnat flera timmar åt att hitta just mina filmer bland de hundratals visningarna under de 11 dagar som festivalen pågår.  
Det är alltid ett himla sjå, eftersom en del filmvisningar krockar med andra som jag också vill se - en del passar inte mina arbetstider. Varje år är jag i valet och kvalet och tvingas saka bort intressanta filmer. Men man kan inte ha allt här i livet, som min mor alltid sa. 
Filmfestivalen är för mig, jämte bokmässan en av årets höjdpunkter. Det är ett utmärkt sätt att resa jorden runt genom att se film från länder, vars filmer aldrig kommer upp på någon svensk bioduk i vanliga fall. Även i år har jag lyckats välja ett 30-tal, det blir ungefär tre per dag. 
Jag tänker även i år skriva korta recensioner på de filmer jag sett. På senare år har jag valt mer och mer dokumentärer. Kanske beror det på att jag sett mig mätt på fiktion under alla år av filmkonsumtion både på bio och TV. 
Tre musikdokumentärer har jag valt i år, och som en liten försmak tänker jag presentera en av dom, som jag tror ska bli kul att se. 
Filmen heter "When The Drum Is Beating" och är inspelad på Haiti. Så här beskrivs den i programmet: 
"I över 50 år har den omtyckta musikgruppen Septentrional burit folket genom sorg, diktatur, glädje, kaos, naturkatastrofer och drömmar om demokrati. Gruppens korsning mellan kubanskt storband och voodootakter förkroppsligar en särskild haitisk egenskap, förmågan att hitta skönhet på dunkla ställen. 
I denna passionerade och mycket livsbejakande dokumentär sammankopplas det berömda bandet och dess medlemmar med Haitis stormiga historia. Det är tack vare musiken som ett av de fattigaste länderna på västra halvklotet överlevt. Musik är liv, politik och kärlek." 
          Regi: Whitney Dow, USA/Haiti, 2011
          Tal: engelska/kreol
          Text: engelsk
          Längd: 1 tim 24 min
Nedan kan du se trailern: 





Alla mina inlägg och filmrecensioner från årets filmfestival 
finns samlade här!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar