måndag 26 december 2011

Nu dansas julen ut - Jultanz med Ebow



Berlin verkar vara mekkat för dagen för konstnärer och musiker från hela världen. Hög arbetslöshet medför låga priser på boende och nöjen. Där finns gott om orenoverade hus där det går att hyra en lägenhet för en spottstyver, främst i den östra delen av stan. Jag älskar Berlin, men tycker att umgängestonen människorna emellan ibland kan vara kall och brutal. Kanske något typiskt för en mångmiljonstad? 
Skulle jag någon gång få för mig att flytta tillbaka till Tyskland, skulle det bli München. Dyrare än Berlin, men med en varmare och mer bakåtlutad atmosfär - där det ligger nära Prag, Alperna och Italien. 
Ebow är en tyskturkiska från München som med sin speciella stil av rap-techno-beat-musik klättrat upp på hitlistorna. När bayerska radions motsvarighet till svenska P3, on3 lät sina lyssnare rösta fram årets 20 bästa låtar, kom Elbows Oriental Dollar på plats 10. 
Jag gillar hennes kaxiga stil - självsäker med provocerande texter. Se det som en av mina kulturgärningar så här vid årets slut: 


Ladies and gentlemen: 
HERE IS EBOW!




Ebow - Oriental Dollar from MUSCLEBEAVER on Vimeo.









EBOW EBOW EBOW from Ebow on Vimeo.


Ebow på MySpace





Hej då julen!



Imorgon gör jag som amerikanarna: ut med julpyntet när helgen är över. 
Inget kvardröjande julfirande till mitten av januari här inte! 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar