söndag 25 december 2011

Julfred och gratis kramar - god fortsättning!




God fortsättning! önskar jag alla bloggläsare. En god vän påminde mig idag om årsdagen av julvapenvilan mellan engelska och tyska soldater i ingenmanslandet, mellan skyttegravarna på västfronten. 
På julnatten sjöngs julsånger på båda sidorna om fronten. En grupp tyska soldater närmade sig engelsmännen för att önska dem en god jul. 
På Annandagen spelade de fotboll med varandra. Det måste ha varit den mest udda landskampen mellan England och Tyskland i världshistorien. 
Händelserna är filmatiserade men så vitt jag vet har filmen aldrig visats i Sverige. Daniel Brühl (Goodbye Lenin) har en av huvudrollerna. 





På bloggen Svarten  kan du se en underbar brittisk kortfilm som skildrar denna händelse.

Den uttrycker, enligt min mening, vad hela julen egentligen handlar om.


Läs mer om händelserna i Allt om historia 






och på den brittiska sidan The Long Long Trail



Till sist vill jag dela ut många julkramar till er alla, 
och önska god fortsättning! 


2 kommentarer:

  1. Läste ditt inlägg och kom att tänka på en kortfilm, Offside, som jag lade ut på bloggen 2007. I dag kör jag den i repris.

    Tack för påminnelsen och god fortsättning.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om kortfilmen. Den hade jag inte sett förut. God fortsättning på julen och ett Gott Nytt Bloggår!

    SvaraRadera