torsdag 17 november 2011

A Family Portrait In Black and White




Igår visade Doc.lounge Göteborg, enligt min mening, säsongens starkaste dokumentär: 
A Family Portrait In Black & White. Vi får möta Olga, som lever på den ukrainska landsbygden och uppfostrar 16 föräldralösa barn, majoriteten av dem är färgade. 
I Ukraina är 99 % av befolkningen vit, här råder starka fördomar och nationalistiska rörelser paraderar uniformsklädda på dagarna, kvällstid går de på jakt efter mörkhyade som inte sällan misshandlas till döds. 
En stark film som går ända in i hjärtat, inte bara om rasism utan framför allt om civilkurage och föräldralösa barns villkor. En scen i filmen som gjort starkast intryck på mig, är när ett av barnen blev tvångsintagen på en internatskola för barn med psykiska funktionshinder. 
Olga fick inte besöka barnet på över en månad. När hon träffar barnet enskilt i skolans park, berättar det om skolans uppfostringsmetoder: Har ett barn gjort något dumt, läggs det på ett bord, viras in i blöta sängkläder, spänns fast och får ligga där tills lakanen har torkat. 
Jag hoppas att filmen får spridning i Sverige. Danmarks Radio är en av producenterna, så chansen finns att vi får se den på TV så småningom. 
Filmen gav mig inblickar i en värld som jag inte hade någon aning om. Den får högsta betyg av mig: 5 Mölndalskråkor!



Family Portrait in Black and White på IMDb , filmens hemsida här


Intervju med filmens regissör Julia Ivanova



Under kvällen fick jag också tillfälle att få träffa en av mina favoritbloggare i r l:
Vodka beat - röster från öster. 

För den intresserade av musik från öst, bortom mainstream pop terrorns allfarvägar är Vodka Beat ett måste. Här ges tips om musik och video från Östeuropa och andra ställen. 
Från rysk rock till serbiska blåsorkestrar via moldavisk pop och ukrainska schlagers. Ibland lite sibirisk strupsång, sydostasiatisk psykedelia eller indisk filmmusik bara för att.

Vodka Beat på Doc.lounge


Timmen före filmen blandade Vodka Beat friskt ur sin samling östeuropeiska musikvideos, superbt!

Denna video var inte med, jag hittade den på YouTube idag - en av de populäraste folkvisorna i Ukraina, håll till godo:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar