torsdag 20 oktober 2011

Fotojournalistik bakom kulisserna



Källkritik är A och O för varje journalist och bloggare. 
Vi är alla mediakonsumenter, och därför är det mycket viktig att vi alltid förhåller oss kritiska till det vi ser.  
Se denna kortfilm om fotojournalisten Ruben Salvadoris projekt om fotografens roll i kulisserna. 
Tack till Nordic Dervish, där jag hittade filmen.



Photojournalism Behind the Scenes [ITA-ENG subs] from Ruben Salvadori on Vimeo.



Länkar: 

Ruben Salvadoris fotoblogg och hemsida


Avslutningsvis ett litet minne från min ungdom:

I tonåren under min uppväxt i Lübeck på 70-talet sympatiserade jag med SDAJ (Sozialistische Deutsche Arbeiterjugend). Det var det västtyska kommunistpartiets ungdomsförbund.


Jag besökte "Tribunal mot arbetslösheten i Västtyskland" som SDAJ anordnade. De hade hyrt Lübecks "Stadthalle" - en lokal med över 1.000 sittplatser. Salen var helt klart överdimensionerad, då vi i publiken bestod av kanske högst 300 personer. Med andra ord såg det väldigt tomt ut, men DDR-TV var där och filmade.

När jag kom hem senare på kvällen, slog jag på DDR-TV:s motsvarighet till Aktuellt, "Aktuelle Kamera". Mycket riktigt hade de ett reportage på flera minuter från tribunalen, där klassfienden och imperialismens Västtyskland satt på de anklagades bänk och befanns skyldig för arbetslösheten och allt annat elände, som bara existerade i de imperialistiska länderna. 
Kameramännen hade filmat tillställningen ur sådana vinklar, att man som  tittare fick intrycket av att tribunalen var ett fullsatt massmöte med tusentals deltagare. Snacka om Potemkinkulisser!


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar