fredag 5 augusti 2011

SJ:s tåg endast för vita?

Grace Gayenga, 22 /Foto: Carolina Byrmo

Ur Aftonbladet:
Grace Gayenga, 22, var på toaletten när konduktören slängde av hennes 11-åriga syster. Samma konduktör hade en stund tidigare själv sålt biljetter till dem. 
Först morgonen därpå fick Grace veta att systern klarat sig och tagits omhand av en dam under natten. 
”Hon är min bästa vän och det hade varit en katastrof om det hänt henne något”, säger Grace.
Hur ett barn kunde lämnas ensam på en stängd station är obegripligt för de flesta.
– Men jag har förlåtit henne, säger flickans syster Grace Kayenga.

Konduktören är förlåten, och då borde väl saken vara ur världen, ..eller ligger det en hund begraven här?  
Varför reagerade ingen av medresenärerna i vagnen på att konduktören slängde ut den 11-åriga flickan? Hade ingen sett att hon hade vuxet sällskap, som bara hade gått på toaletten?  
Hade samma sak skett om flickan hade varit ljushyad, blond och hette Annika? 
Heder åt den äldre damen i Kumla som tog sig an flickan! Vad hade kunnat hända med ett 11-årigt, föräldrarlöst barn från Kongo-Kinshasa, utan pengar på den svenska obygden - i Kumla av alla ställen? 
Jag bara undrar, ... och hoppas att jag har fel!


Källor och länkar:  


Aftonbladet: Jag förlåter henne


Konduktören knäckt


Expressen: Systern till 11-åringen: "Hon mår dåligt"




Bloggen Kedjegatan: När slutade vi använda våra hjärtan?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar