fredag 8 juli 2011

Historiens vingslag över Potsdam - den ofullbordade

Än idag minns jag krigsruinerna i Bremen och Lübeck där jag växte upp. Mödosamt byggde man upp sönderbombade kyrkor, till stor del med hjälp av gåvor från enskilda och företag. 
2006 besökte jag Dresden och den fantastiska Frauenkirche, som återinvigts och byggts upp med gåvor och insamlingar, som startades av engelsmän, anhöriga till RAF-piloterna som bombade staden sönder och samman i 2:a världskrigets sista dagar. 
När jag klev in i kyrkan och lyssnade på en körkonsert kände jag verkligen historiens vingslag. 
Aldrig mera krig!

Frauenkirche, Dresden


I väst försökte man bygga upp det som kriget förstört så gott det gick. I öst däremot, i DDR sprängdes gamla kyrkoruiner för att ge plats åt kommunistiska stål- och betongkonstruktioner. 
Dels stod inte kyrkan högt i kurs i byggandet av det kommunistiska samhället, dels hade man helt enkelt inte råd. Sovjetunionen krävde in höga summor krigsskadestånd som skulle betalas av det östtyska folket. 
Nu har man bestämt att rekonstruera och bygga upp den gamla garnisonkyrkan i Potsdam, som räknades som ett av den nordtyska barockens mästerverk. 
Kyrkan byggdes av arkitekten Philipp Gerlach (1679-1748), 

Garnisonkirche, Potsdam



och sprängdes av kommunisterna i DDR 1968:


Jag har idag köpt en sten för 10 €uro, till återuppbyggnaden av kyrkan. 
Hemsidan är tyvärr bara på tyska, men här finns information om hur restaureringen skall gå till. Man kan köpa tegelstenar från 10 €uro och uppåt. Stenarna kommer sedan att pryda väggen i trapphuset till den återuppbyggda kyrkan. 
Ikväll kl 20:00 sänder Deutschlandradio Kultur en sommarkonsert från Nicolaisalen i Potsdams slott, till förmån för återuppbyggnaden. 
Då kan vi bl.a. höra Franz Schuberts "ofulländade symfoni", 
som här i en inspelning från Halle: 






Lästips: 


En resa till underjorden - spökstationen Potsdamer Platz i Östberlin


P.S.  Nu kan jag lägga ännu en sten till min samling. Jag har sedan tidigare en andel i Aftonstjärnans Folkets Hus och i Göteborgsoperan. Gå in till operan och titta på väggen till vänster om ingången, bokstav S!  D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar