torsdag 9 juni 2011

Liseberg i mitt hjärta

Klicka på bilderna för större format!

Bryan Ferry






8 spårvagnsminuter från mitt hem i Mölndal ligger Sveriges finaste Folkets Park: Liseberg. Varje sommar köper jag ett årskort, i år kostar det 195.- kronor vilket jag tjänat in på 3 besök eftersom entréavgiften är 80.- kronor. 
Årets första konsert för min del var Bryan Ferry den 27 maj, på Stora Scenen. Jag hade låga förväntningar men blev positivt överraskad - Gubben håller än - och jag kände mig ung på nytt, förflyttad till 70- och 80-talet. 
 Göteborgs-Posten gav tre fyra fyrar, jag hade gett fyra!

GP:s recension:
"Vissa saker tror man bara inte ska äga rum. Bryan Ferry på Lisebergs stora scen är ungefär lika bisarrt som David Bowie som gäst i Bingolottos studio i Gamlestan. Det är lika bra att erkänna direkt: jag kände oro inför kvällen, inför inramningen. Skulle Bryan Ferry, mannen som sjunger kärlekssånger som ingen annan, min gamle hjälte, bli en pajas nu? Skulle allt bli en känslostum sufflé av nostalgi och ändlösa solon?
Härligt då att Ferry dyker upp på scen nästan lika elegant som på omslaget till More than this, i mörk kostym och koboltblå skjorta, river av klassikerna I put a spell on you och Slave to love i sköna versioner, med den sammetslena rösten i behåll, och tar död på alla dubier. 
Visst, det ska villigt erkännas: konserten har sina svagare partier: framförallt låtarna från senaste albumet Olympia, och en del lite väl utdragna gitarrsolon. Men vad gör det när Ferry så uppenbart har kul på scen både som sångare och instrumentalist, och bjuder på såväl munspelssolo (i Just like Tom Thum's blues) som vissel-solo, det senare under en uppspelt men innerlig Jealous guy. 
Bryan Ferry är i fin form: avslappnat sofistikerad och uppbackad av ett tajt band där pianisten Colin Good och saxofonisten Jorja Chalmers sticker ut som enastående. Sångaren blandar och ger ur sin rika låtkatalog, även om det hade varit att föredra att renodla urvalet för att göra spelningen mindre splittrad. Att ha både dansare, körtjejer, och en videoskärm med händelserik, stundtals animerad, film är generöst och lyxigt, men ändå lite överdrivet just här. Det hade fungerat bättre på en scen av annat slag. 
Att sångaren sitter bakom sitt keyboard i Avalon är oförlåtligt. Ett helt instrumentellt parti tillhör däremot höjdpunkterna, liksom en inspirerad Let's stick together där Bryan Ferry mot slutet ylar som en varulv och ser helt lycklig ut. 
Tolkningen av Dylans Make you feel my love framkallar rysningar: så fantastiskt bra, halvakustisk med grym sång och helt väsenskild från Bob Dylans i sig så fina originalversion. 
 Andra Dylan-låtar från Ferrys hyllningsskiva Dylanesque fungerar sämre, men Bryan Ferry vågar och vinner och lyckas nästan vissa ögonblick förvandla nöjesparken till en soft nattklubb i en cool storstad i slutet av 1970-talet."
-Göteborgs-Posten- 










"I love to watch that thing over there" -Bryan Ferry

Tisdag den 31 maj var det dags för årets andra konsert, denna gång på Taubescenen : Janne Schaffer. 
Som vanligt kan jag inte låta bli att äta Evert Taubes "Monsunsoppa" tillsammans med ett glas av husets vita - ett måste på Liseberg som jag rekommenderar varmt! 



Janne Schaffer berättade och spelade smakprov ur sin repertoar 40 år som artist - bland annat från tiden som han bodde tillsammans med Bob Marley i en källarvåning i Stockholm på 60-talet, och  hans samarbete med Ted Gärdestad och ABBA. 








"Brusa högre lilla å" fanns så klart med på konserten:




...liksom denna vackra melodi:




Ikväll klockan 20:00 är det dags för årets tredje konsert: Ringo Starr & His All Star Band:




Länkar: (sommarprogram)


Liseberg Stora Scenen


Liseberg Taubescenen



Bonus Video: Komm gib mir deine Hand (1964)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar