onsdag 18 maj 2011

One day in Fort Worth, Texas

Klicka på bilderna för större format




Fort Worth ligger 5 mil från downtown Dallas och är med sina drygt 750.000 invånare 6:e folkrikaste staden i Texas. 
Både Dallas och Fort Worth har vuxit ihop och bildar tillsammans en metropol med 6 miljoner invånare.
Som namnet Fort Worth säger är staden från början en militärförläggning, men har blivit mest känd som en av de främsta cowboy-städerna, med omfattande boskapshandel. 
Det är en modern stad med en imponerande skyline, men det var den gamla stadsdelen, med boskapsbörs, auktionshandel och saloons jag var intresserad av att besöka. 





Welcome to Fort Worth Stockyard, cowboy!










Boskapsbörsen






Den vackra Texasflaggan vajar överallt



Sing and dance for me, shoeshine boy!



Några bilder från huvudgatan i "Gamla Stan":


















Ett trevligt uteställe med BBQ och blaskigt öl - folkligt där lokala singer-songwriters avlöser varandra:







Jag hittade denna kortfilm där staden presenteras:

The Cowboy Culture of Fort Worth, Texas



Vill du läsa mer om Fort Worth, gör det på denna engelska wikipediasida, den svenska versionen är inget att ha, innehåller endast knapphändig information. 
Fort Worth officiella hemsida hittar du här! 

Till sist lite musik av en av stadens söner, Townes Van Zandt: 


Townes Van Zandt "Heartworn Highway"



Nu säger jag HÃ DÕ från Texas. 
Jag har samlat mina reseberättelser från min Texasresa under rubriken "Deep in the heart of Texas" här, om du vill läsa mera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar