lördag 12 mars 2011

Riven av humle - högtidsstund för ölnördar


Jonas Ahnfelt, känd profil inom Svenska Ölfrämjandet

Kommande söndag klockan 15:00 i Sveriges Radio P1 är det ölnördarnas högtidsstund. Då sänds radiodokumentären Riven av humle - ett program om ölkultur. Medverkar gör bl.a. en av mina vänner tillika känd profil inom Svenska Ölfrämjandet, Jonas Ahnfelt.

En humleodlare har sagt: ”En gång riven av humle så kommer man inte loss”, och humlen verkar ha rispat många de senaste åren.

"En stor stark!" var den vanligaste beställningen på krogen för 30 år sedan. Då fick man ett glas kolsyrat bubbel utan vare sig smak eller skumkrona. Mycket vatten har runnit ned för Mölndalsån sedan dess.
Numera har vi lokala mikrobryggerier som Dugges i Mölndal, Oppigårds Bryggeri i Dalarna och Närke Kulturbryggeri i Örebro, för att nämna några. Tillsammans utmanar de med framgång bryggerijättar som Carlsberg.

Svenska ölfrämjandet arbetar sedan 1985 för att främja tillgången på kvalitetsöl i hela Sverige. Många krogar erbjuder numera flera alternativ, lite dyrare men desto smakrikare.

Själv dricker jag mina älskade öl endast på krogen tillsammans med vänner. Alkoholhaltiga drycker skall nyttjas i gemenskap med andra, aldrig i ensamhet. Det är inte fyllan som är det centrala, utan smaken och samkväm i gott sällskap


Jag tycker det är roligt att radiodokumentären kommer att ta upp den mångfald av lokala ölbryggerier i Sverige som formligen exploderat de senaste åren. När jag flyttade till Sverige från Tyskland i slutet på 1970-talet var jag förfärad över bristen på ölkultur i det här landet. Här gällde mottot att dricka fort och bli full så snabbt som möjligt.

Glädjande nog har detta ändrat sig. Svenskarna har börjat anamma ett mer kontinentalt sätt att dricka - både på gott och ont. Det finns förstås människor som inte klarar av att hantera alkoholen och det är, anser jag, en fråga om kultur och självdisciplin.

I de flesta samhällen är det skamligt att ge sig hän och "tappa ansiktet". I Sverige däremot kan man fortfarande bete sig illa, och dagen efter med ett skratt ursäkta sig med "men jag var ju full". Det är för mig ingen godtagbar ursäkt - vet man om att man har dåligt ölsinne skall man låta bli att dricka.

Igår skickade jag in min krönika för månaden mars till Mölndals-Postens chefredaktör med rubriken "Prisat vare Systembolaget!" Den kommer att publiceras i pappersutgåvan av tidningen kommande onsdag, och jag lägger upp den på bloggen några dagar senare.
I den tar jag bl.a. upp det vansinniga kånkandet av ölbackar mellan Sverige och Tyskland som många ägnar sig åt.

Är du med i facebook kan du se bilder från en av Jonas Ahnfelts historiska ölvandringar här!




Läs även Prisat vare Systembolaget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar