onsdag 23 februari 2011

Sushi och porter förlänger livet



Jag älskar sushi men härom dagen förmörkades min värld när jag läste detta debattinlägg på SVT Debatt:s hemsida.

Tobias Jansson, ansvarig utgivare för magasinet Camino, Magnus Wallin, sushikock på krogen Rå Epok, Inger Näslund, expert på fiskefrågor inom WWF, Ellen Bruno, marin sakkunnig på Naturskyddsföreningen och Jan Isakson, kampanjledare på Greenpeace varnar här för att ensidig användning av ett litet antal fiskarter hotar att utarma haven. De utmanar sushibranschen och konsumenter att jobba för att sushin förnyas i Sverige.

Mitt favorit sushiställe i Göteborg är Yamato vid Masthuggstorget som drivs av Kazuko Flohr. Hon lagar Göteborgs absolut bästa sushi.

Hon menar: 
Man behöver inte använda de här fiskarna när man gör sushi. Det är gott om goda lokala fiskar. Hälleflundra tex. Jättegod. strömming kan man använda men folk styr, kunden styr, så det är ett dilemma.

Mitt tips till alla sushiälskare: Fråga efter lokal fisk nästa gång du skall äta sushi. De kommer sannolikt att svara nej det har vi inte

Ju mer folk som efterfrågar, ju större chans att sushikockarna ändrar sig.

Se Kazuko Flohr från Yamato i detta reportage från TV4




De flesta föredrar Weissbier, vitt vin eller grönt te till sushin. När det kommer till Weissbier är Schneider Weisse min favorit med sin lätta sälta.


Vågar du experimentera rekommenderar jag att prova en porter till sushin nästa gång.

Gärna en Black Golding Starkporter från Närke Kulturbryggeri. Finns inte den går det alldeles utmärkt med en rumstempererad Carnegie Porter. Är portern för kall tappar den smak och arom.




 
Till sist: Kan någon där ute i cyberrymden förklara för mig vad detta ska föreställa?




Läs även: Högt i tak på stamHAKET, om Haket som ligger vägg i vägg med Yamato

1 kommentar:

  1. Hej, kul att du bloggar om vårt upprop!

    Yamato är bra på många sätt men tipset om hälleflundra är lite lurigt. Enligt WWF är vild hälleflundra rödlistad, odlad grönlistad. De grönlistar MSC-märkt hälleflundra men frågan är om det är sådan som Yamoto menar.

    Allt gott,
    Tobias, Camino
    http://www.caminomagasin.se/bloggar/tobias-jansson/

    SvaraRadera