måndag 31 januari 2011

When we leave - storartat drama om hedern och patriarkatet



Göteborg International Film Festival

When We Leave

Ikväll såg jag min första 5-poängare på filmfestivalen. Det var länge sedan jag upplevde en så intensiv rolltolkning på bio. Sibel Kekilli är fantastisk som unga mamman Umay i detta tysk-turkiska drama om hederskultur. Hon lämnar sin misshandlande man och försöker börja om sitt liv i Tyskland tillsammans med sin lille son.

Sällan har jag sett det patriarkala förtryckarsystemet så väl och så initierat gestaltat. Minst lika väl skildras svårigheterna för dem som vill ingripa. Här får man verkligen hela spektrat presenterat i en fulländad form.

Det går inte att berätta mer än så om handlingen - då skulle jag förstöra filmupplevelsen för dig som tänker se den. Jag kan utlova ett spännande och gripande drama. Det är första gången jag sett hedersproblematiken skildras på bioduken på ett så engagerat sätt som i denna film. Hoppas verkligen att den hittar sin väg till svenska biografer. Filmen har ett gastkramande och oväntat slut! 

Filmen är Tysklands oscarskandidat.

Regi: Feo Aladag, Tyskland, 2010


                                           Betyg: 5 mölndalskråkor





Alla mina inlägg och filmrecensioner från årets filmfestival finns samlade här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar