torsdag 13 januari 2011

Fela Kuti på Bio Roy - Teacher Don´t Tell Me No Nonsense!


Den nigerianske musikern Fela Kuti blandade amerikansk jazz och funk med västafrikansk highlife och uppfann därmed vad som skulle kallas för afrobeat. Hans stil var omisskännlig, och jag har många skivor av honom i mina gömmor.

Fela var människorättskämpe och anslöt sig till den amerikanska Black-Panter-rörelsen. Han grundade Kalakuta Republic, ett kollektiv och inspelningsstudio i Nigeria.

Han var polygam och gift med 27 kvinnor samtidigt. Läs mer om hans intressanta liv här.




Ikväll skall jag se musikalen Fela på excellenta Bio Roy, den enda singelbiografen som finns kvar på Kungsportsavenyn, granne med Poseidon.

Biografen är digitaliserad och visar förutom film, konserter, operor, teaterpjäser, baletter etc. från hela världen i direktsändning; med pauser och vinservering precis som på en riktig teater.

Kvällens föreställning är en OffBroadway-succe och spelas på National Theatre i London. Här ett avsnitt av musikalen när den spelades i New York:




Här Fela Kuti himself i Teacher Don´t Teach Me No Nonsense:



Jag ser fram emot en härlig föreställning - och jag ska anstränga mig att sitta still i salongen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar