lördag 2 oktober 2010

Himmel över Berlin



Denna gråkalla, blåsiga och trista lördag har jag tillbringat inomhus. Efter långfrukost och melodikryss ägnade jag mig åt nostalgiska aktiviteter på nätet. I morgon är det 20 år sedan mitt gamla hemland återförenades.

Öst och väst blev ett. Familjer som varit splittrade i över 40 år kunde nu åter träffas i frihet.

Det kommunistiska systemet på östsidan, med sitt människoovärdiga angiverisystem och sitt hatade STASI kollapsade fullständigt.

Den nya tyska nationaldagen, "Tag der deutschen Einigheit", på engelska "Reunification Day", firas varje år i en annan delstat efter ett rotationssystem.

I år är det min födelstad Bremens tur. Här kan du läsa om festligheterna som började redan igår, då DDR-kultbandet Karat uppträdde. Jag älskade den gruppen på 1970-talet, och deras låt "Albatross" var en av mina favoriter.



Karat - Albatros (1982)
Uploaded by Augenblicke. - Watch the latest news videos.


denna hemsida från Deutsche Welle kan du läsa mer om festligheterna denna helg.

En av mina absoluta tyska favoritfilmer är "Himmel över Berlin" av Wim Wenders, med Bruno Ganz (i Sverige mest känd för sin roll som Hitler i "Undergången").

Bruno Ganz har dock spelat många stora roller både på film och på teater.





Till sist Radioheads "Paradise Song", med bilder från "Himmel över Berlin", enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar