onsdag 6 oktober 2010

Film & Funk



Gårdagens DocLounge bjöd på nordisk kortfilmsfestival. 6 filmer från Sverige, Norge, Island och Danmark. De presenterades i samarbete med filmfestivalen Nordisk Panorama. Ett utsökt paket med mycket känslor, estetik och berättarglädje. Jag tycker det är stor skillnad att se kortfilmer samlade under en kväll, på stor duk och inför publik, jämfört med att se en enstaka film då och då på TV. De brukar dessutom sändas inklämda som ett slags pausprogram mellan långfilmen och TV-nyheterna. Här får man koncentrera sig på handlingen, det blir ett helt annat fokus på filmen.

Emrik Larsson satte som vanligt sin egen personliga prägel på doc.lounge-kvällen. Ikväll blev det extra mycket Emrik, det var nämligen releaseparty för MRocks nya vinylskiva Airborne. En 30 minuters livespelning med underbar soul-funk-60-och 70-tals gung!

Läs här vad Stockholm Sub Surfers skriver om plattan.

Läs här SVT:s Per Sinding-Larsens blogg. Bland annat skriver han så här om Nefertiti och Stonefunkers:

"Hur många gånger har jag inte berättat för er om mitt första besök på Nefertiti i Göteborg? Om gången då jag lade mig platt på det skitiga golvet och kysste det. Jag ville visa aktning för göteborgsfunken och all glädje som den skänkt mitt torftiga skånska stockholmsliv."

Det här tycker jag är en helt underbar beskrivning, jag skrattade gott när jag läste det!

Kolla in senaste videon "Freedom", inspelad i Göteborg:




Jag tog några bilder under kvällens lopp, men tyvärr blev de flesta för mörka. På denna ser du bandet och hur  doc.lounges lokaler ser ut. Förutom filmduken och scenen finns det även en öl- och vinbar.



Emrik Larsson
M-Rock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar