söndag 3 oktober 2010

GrattisTyskland 20 år, prost för det!

Idag firar Tyskland sin nya nationaldag, "Enighetsdagen" för 20:e gången. Så länge sedan är det, som Västtyskland och DDR skrev under statsfördraget och blev en stat. För mig känns det som om det var igår. Jag bodde i Östberlin några veckor 1990 för att närvara vid DDR:s första (och enda) fria val.

För den som aldrig varit i DDR, är förfallet som rådde i landet svår att föreställa sig. Jag bodde i ett hyreshus ett stenkast från Alexanderplatz, mitt i landets huvudstad. Husets fasad var genomborrad av kulhål från Andra Världskrigets gatustrider mellan röda armén och de sista barnsoldaterna, som Hitler hade sänt ut till en säker död. Balkongerna hade rasat för länge sedan. För att komma upp till tredje våningen, där vi bodde inkvarterade hos östtyska frihetskämpar, fick man ta jättekliv. Ungefär vart tredje trappsteg saknades. Varje morgon fick man gå ner till källaren med spannen, för att hämta upp kol, så att vi kunde koka kaffe till frukost. Åter igen: detta var 1990!

Mycket har förändrats på 20 år. Jag har inte varit i Berlin sedan dess men tror, att jag vid ett besök idag skulle ha svårt att känna igen mig. 1991 gjorde fotografen Stefan Koppelkamm en resa genom DDR och fotograferade byggnader. Han återvände 10 år senare och fotograferade exakt samma motiv.

Görlitzer Strasse i Dresden 1991


Görlitzer Strasse i Dresden 2001


Steinstrasse i Bautzen 1991


Steinstrasse i Bautzen 2001


Wilhelm-Pieck-Strasse i Neustrelitz 1991

Wilhelm-Pieck-Strasse i Neustrelitz 2001


Se fler fotografier här på en länk från SPIEGEL INTERNATIONAL:
A Massive Facelift for Eastern Germany

Mer att läsa: ur dagens SvD "Sovjet insåg inte konsekvenserna av murens fall" av Örjan Berner, f d ambassadör i Sovjetunionen/Ryssland, Tyskland och Frankrike

Ur dagens DN: "Grattis till 20 år"

Ur Expressen: "På söndag slutar det första världskriget"


Själv skall jag ta det lugnt på nationaldagen. Kl 14 blir det Cinemateket på biografen Capitol. Idag bjuder de på tysk stummfilmsbio, som vanligt med pianokomp. Dagens film heter "Die elf Teufel" och är en av världens första fotbollsfilmer. Den spelades in 1927 av Zoltan Korda och Carl Boese.



Jag hittade ett kul klipp på YouTube, från en visning av filmen vid fotbolls-filmfestivalen i Berlin 2007, också med livemusik vid sidan av. Sånt här älskar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar