fredag 3 september 2010

Thank God It´s Friday

Hör du också till dom som tycker att musikutbudet i svensk radio är tämligen enahanda? Nu menar jag de stationer som sänder genom etern, inte via nätet. Som barn och tonåring i Tyskland lyssnade jag mycket på de allierades FM-sändare "AFN" och "BFBS". Höjdpunkten varje kväll var "The Wolfman Jack Show". Se där, en fördel med att vara ockuperad, eller snarare befriad som jag skulle uttrycka det! Såväl AFN (American Forces Network), BFBS (British Forces Broadcasting Services) och Radio France International går att höra på FM och AM i stora delar av Tyskland, Nederländerna och Belgien.

Idag är franska "fip", som står för France Inter Paris, en av mina favoritstationer. I Frankrike och södra England kan man höra sändaren på FM-bandet. Här uppe i Norden får vi nöja oss med nätet. "fip" sänder en blandning av klassiskt, jazz, soul, evergreens och world music dygnet runt. Endast tre minuter nyhetsrubriker i timmen, plus lite evenemangstips och trafikinfo då och då; inte så det stör. På "fip" gör jag ständigt nya bekantskaper. Idag blev jag kär i den isländska sångerskan Hafdis Hult, och stuffade runt i mitt kök till holländska bandet "Kraak And Smaak".

Jag arbetar 7/7-schema, vilket innebär att jag varannan fredag börjar med ett 7-dagars arbetspass, varannan fredag en 7-dagars ledighet. Idag är en sådan ledig dag, som jag startade kl 8 med ett 5-timmarspass i tvättstugan. Däremellan långfrukost med GP, webben och musik. Om fyra timmar ska jag träffa nio av mina vänner vid Kråkans Krog, för att traditionsenligt uppleva "Kulturnatt i Kvarnbyn", som jag skrivit om tidigare..

För övrigt så ramlade ett trevligt nyhetsbrev från Liseberg in i min mailbox idag. Parken ska ha extraöppet torsdag den 16 september, då 70- och 80-talets discodrottningar "Sister Sledge" ska ha en spelning på Stora Scenen. Gissa om jag kommer att stå där och sjunga "We Are Family", så det kommer att höras ända ner till Operan!

Önskar ALLA en trevlig fredag!


Klicka här för "fip en directe"

Klicka här för fip:s facebook-applikation

Klicka här för "Världen runt med Don C" på Spotify


KRAAK & SMAAK - SQUEEZE ME (VIDEO)

Kraak Smaak - twitter.com/kraaksmaak | MySpace Music Videos


Den isländska sångerskan Hafdis Huld:




We Are Family med Sister Sledge, från holländsk TV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar