onsdag 22 september 2010

Svenska valet utifrån


På valkvällen i söndags befann jag mig i München, efter att ha festat på 200-årsjubilerande Oktoberfest. Jag följde valvakan via SVT Play på min dotters laptop. Jag tyckte det var en medioker tillställning, där Kristian Luuk satt i "Green Room och  intervjuade avdankade politiker som Bert Karlsson. Ett tag undrade jag om det var melodifestival? SVT försökte arrangera ett möte mellan Jimmie Åkesson och Lars Ohly i sminklogen, med känt resultat.

Vår public-service TV hade gjort valet till Sveriges högsta lagstiftande församling för fyra år framåt till en show, precis som om man trodde att svenska folket inte skulle klara av att följa seriös politisk rapportering, utan hela tiden måste bli underhållen!

Jag har roat mig med att undersöka hur utländska media rapporterar från svenska valet. Tyska tidningar på måndagsmorgonen uttryckte förvåning över att nu även Sverige fått ett starkt högerextremt och invandrarfientligt parti i Riksdagen. Den tyska Sverigebilden håller på att krakelera; den har enligt min mening varit allt för idyllisk under många år.

SPIEGEL INTERNATIONAL har sammanställt de stora tyska tidningarnas kommentarer, på engelska. under rubriken: Swedish Leader Is 'Victim of His Own Winning Strategy


Så här rapporterar BBC på sin hemsida: Swedish far-right wins first seats in parliament


CNN:s rapportering från Stockholm på måndagsmorgonen:




..och här är aljazeeras rapport:




Aljazeeras reporter hade före valet besökt Södertälje. I detta inslag beklagar sig borgmästaren Anders Lago över, att hans vädjan om stopp  för fler flyktingar inte fått gehör hos den borgerliga regeringen.



Under tiden fortsätter rösträkningen i Sverige. Göteborgs-Posten rapporterar här  att alliansen fått ett mandat till, men förlorat ett annat med endast fyra rösters marginal. Gissa att omräkning kommer att begäras!


Dagens Nyheter rapporterar, att rösträkningen kan komma att överklagas. Läs här hur överklagandet av valresultatet kan gå till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar