söndag 22 augusti 2010

Traumstadt Stockholm



Jag tycker alltid det är intressant att se hur andra länders medier ser på Sverige. Med andras blickar kan man få nya infallsvinklar. Det som för oss är självklart, kan utifrån ses som exotiskt. ZDF visade nyligen ett 45 minuter långt reportage om Stockholm, i sin dokumentärserie "Drömstäder".

ZDF är Tysklands största rikstäckande public-service-kanal. Bokstäverna står för "Zweites Deutsches Fernsehen", alltså Tysklands TV2, och har sitt huvudsäte i Mainz. Tyskarna är som bekant tokiga i Sverige. I stort sett alla svenska filmer och serier visas i tysk tv, svenska böcker toppar ständigt de tyska bestsellerlistorna. När vi visar Kalle Anka på julafton, kör ZDF Astrid Lindgrens filmer och serier från tidig morgon till sena eftermiddagen.

Jag tror att tyskarnas kärlek för Sverige beror på, att de ser ett bättre Tyskland i oss. Sverige motsvarar tyskarnas dröm om, hur de skulle vilja att Tyskland skall vara. För ett år sedan införde Tyskland pappaledighet enligt svensk modell, och i politiska tv-debatter framhålls ofta Sverige som förebild när det gäller skolsystemet, jämställdheten och sjukförsäkringssystemet.

I dokumentären visas idylliska bilder från midsommarfirandet i Stockholms skärgård och allsång på Skansen, men även andra sidor, som livet på Södermalm och i Tensta. Arne Dahl, Miss Li och Adam Tensta medverkar i programmet. Förstår Du tyska, och har tid 45 minuter, kan Du se dokumentären om Du klickar här.

Jag vet inte hur länge det kommer att vara kvar i ZDF:s Mediathek, motsvarigheten till vårt SVT Play, så passa på att se programmet nu.

1 kommentar:

  1. Jag håller med, en spännande liten film! Trots att min tyska är synnerligen begränsad, så blir jag bedårad! Jag längtar redan till nästa svenska sommar, med kräftor, brännvin och midsommar!

    SvaraRadera