fredag 20 augusti 2010

En hyllning till Michael Bloomberg & New York, om tro och förlåtelse

New Yorks borgmästare Michael Bloomberg




Just nu upprörs många New Yorkbors känslor av planerna på att bygga ett 12 våningar högt islamiskt center inklusive moské, bara ett kvarter ifrån "Ground Zero", platsen där tvillingstornen av World Trade Center rasade samman efter attacken den 11 september 2001.

Opinionsundersökningar visar, att en majoritet av invånarna är emot. Moskémotståndarna har hyrt reklamplats på bussar och fastigheter, och det pågår en livlig debatt på tidningarnas insändarsidor, i radio och tv.

När jag först hörde om detta för några veckor sedan, var min första tanke: "Varför just där?" Sedan läste jag New Yorks borgmästare Michael Bloombergs tal till försvar av moskén. "Att vara en "New Yorker" innebär, att leva tillsammans med sina grannar i ömsesidig respekt och tolerans. Det var exakt denna öppenhet och acceptans som attackerades den 11/9 2001."  .."Låt oss inte glömma, att muslimer fanns bland de mördade, och att våra muslimska grannar sörjde sina döda som "New Yorker" och amerikanare. Vi skulle förråda våra värden, och spela våra fiender i händerna, om vi skulle behandla  muslimer annorlunda än andra medborgare" Läs hela talet om Du klickar här! (på engelska)

Numera är jag övertygad om, att det är just vid "Ground Zero" som ett islamiskt centrum skall vara! Det är viktigt att stå upp för religionsfriheten, och komma ihåg, att de våldsdåd som begåtts i islams namn står för extremister som vantolkar koranen; precis som kristna illdåd har begåtts av människor som vantolkat bibeln.

Här kan Du läsa en nyhetsartikel i ämnet ur Dagen, "Moské på Ground Zero?" 

Här en ledare ur Dagens Nyheter, Rädslans politik


Lyssna på min vän Rob Halligan, när han talar om tro och förlåtelse. Rob förlorade sin far i World Trade Center. Robs hemsida här.
Robs MySpace här.







Kuriosa: Gatumusikern i denna video, som jagas bort av en polisman, är Robs son, Bob Halligan jr.

Jag ser fram emot mitt besök i New York nästa år till våren!


Avslutningsvis en kommentar av MSNBC:s nyhetsankare Olbermann:



Ett stort tack till Svarten för detta videoklipp! Det finns inget mer att tillägga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar